Proiectul „Primăvara Scrisului”

Concursul de creație literară: Primăvara Scrisului la Satu Mare

Coordonatoarea proiectului prof. Laura Pereș, Colegiul Național Ioan Slavici Satu Mare

 

 

Rezumat

Pentru a învăța/preda limba franceză altfel, pentru a-i face pe elevi să descopere pe francezi, Franța precum și cultura și civilizația franceză, profesorii din liceele sătmarene au inițiat în 1995 un concurs de creație literară: Primăvara Scrisului. Vă prezentăm argumentația redactării acestui articol, istoricul, obiectivele, desfășurarea, bugetul, cofinanțarea, sponsorii, bilanțul și anexele.

 

 

1. De ce am hotărât să redactăm acest articol?

  • Concursul nostru este complex, acoperind mai multe paliere ale predării limbii franceze, și ale educației în general.
  • Concursul nostru se bucură de longevitate, el există din 1995 și s-a desfășurat fără întrerupere timp de 19 ani.
  • În ciuda longevității sale el și-a păstrat prospețimea, atractivitatea și interesul.
  • Peste 1000 de elevi au participat la acest concurs, dornici să își verifice nivelul și să câștige un premiu.
  • Mai multe licee (elevi, profesori, directori), oficialități din Satu Mare și din Valence sur Rhône s-au implicat în acest proiect.
  • Proiectul permite consolidarea competențelor lingvistice, elevii exprimându-se într-o limba europeană.
  • Elevii premiați se bucură de un sejur în Franța din doi în doi ani, o baie lingvistică și de civilizație care îi îmbogățește.
  • Elevii devin ambasadori ai învățământului și ai culturii române.
  • Redactarea revistei concursului dezvoltă deprinderile elevilor în domeniul tehnoredactării, gustul lor estetic deoarece ei aleg ilustrațiile pentru revistă.
  • În cadrul concursului elevii au putut să-și pună în valoare talentul deoarece la fiecare întâlnire au putut să prezinte spectacole de muzică și poezie franceză și română.

2. Partenerii

Liceele din Satu Mare, Asociația Trait d’Union Valence-Satu Mare, Comitetul Drôme-Ardèche de Susținere a României și liceele din Valence.

3. Scurt istoric

În 1995 un grup de profesori de la Colegiul Național Ioan Slavici hotărăsc să inițieze un concurs de creație literară în franceză pentru a oferi elevilor posibilitatea de a se exprima în limba lui Voltaire, să dea curs liber părerilor lor, fanteziei și spiritului critic. Aceasta inițiativă a izvorât din dorința de a preda/învăța limba franceză altfel și de a-i face pe elevi să descopere aspecte ale civilizației de-a lungul șederilor în Franța. Proiectul nostru a fost ambițios: ne-am gândit la un concurs de creație literară structurat în 5 secțiuni: poezie, povestire, eseu, reportaj și critică. Publicul vizat: elevii francofili din liceele sătmărene studiind franceza în orice tip de clasă. Jurii formate din profesori, ziariști, scriitori și critici au atribuit premiile. Datorită sponsorilor fiecare diplomă era însoțită de dicționare, cărți, albume în franceză. Elevii au realizat pentru fiecare ediție broșura/revista concursului conținând toate creațiile, lista participanților, premianților, jurilor.

Începând cu anul 2000 am dezvoltat un parteneriat cu licee și asociații din Valence sur Rhône (la Drôme). În fiecare an creațiile sunt trimise la Valence unde elevii constituiți în jurii atribuie premii. Decernarea premilor are loc la Satu Mare într-un an, iar în anul următor la Valence unde elevii beneficiază de o ședere de o săptămână, veritabilă lecție de civilizație trăită pe viu.

Mai mult de 1000 de elevi au participat la concurs și 100 de elevi au fost invitați în Franța pentru a fi premiați.

4. Obiectivele concursului literar Primăvara Scrisului la Satu Mare

  • Consolidarea competențelor lingvistice
    • Dezvoltarea argumentației (secțiunea eseu)
    • Dezvoltarea spiritului critic ( secțiuneaa critică)
    • Menținerea interesului pentru lectura autorilor clasici ai literaturii francize
    • Dezvoltarea limbajului poetic ( secțiunea poezie)
  • Făurirea la elevi și profesori a conștiinței europene
    • Descoperirea diversității europene, deschiderea spre ceilalți, acceptarea celorlalte culturi, respectul față de ele și solidarizarea cu ele.
    • Dezvoltarea empatiei față de o civilizație straină, promovarea limbii franceze și în același timp a culturii române.

5. Desfășurarea concursului

În fiecare an în săptămâna Francofoniei, elevii își trimit lucrările la Colegiul Național Ioan Slavici pentru a se înscrie în competiție. Juriile își fac datoria și atribuie premiile care sunt înmânate în cadrul unei festivități. În toamnă o echipă de redactare realizează broșura/revista concursului, iar lucrările sunt trimise în Franța pentru a fi apreciate de juriile constituie din elevi de la liceele Barthélemy de Laffemas, Jules Algoud, Camille Vernet, Emile Loubet, Montplaisir din Valence. În același timp am primit în anul acesta 15 lucrări ale elevilor de la Liceul Barthélemy de Laffemas pe care le-am premiat la rândul nostrum. În luna aprilie este decernarea premilor fie la Satu Mare, fie la Valence în prezența elevilor, profesorilor, oficialităților. ( Consulul României la Marsilia, deputata de Drôme, directorii liceelor, oficiali ai Primăriei Valence, ai Consiliului Județean etc., reprezentanții Asociației Trait d’Union Valence-Satu Mare.

6. Bugetul concursului

Costul aproximativ al proiectului este de 1000 de euro:

  • cheltuielile de transport (partial)
  • cheltuielile pentru primirea delegației francize
  • premii, diplôme și suveniruri

7. Cofinanțarea

La fiecare deplasare francezii, respectiv românii au asigurat, cazarea, mesele, programul cultural și educativ și transportul (parțial).

8. Sponsorii

Comunitatea locală ( Primăria, Consiliul Județean, ziarele locale, Centrul Cultural Francez din Cluj Napoca, firme locale, Trait d’Union Valence-Satu Mare, Comitetul de Susținere a României Drôme-Ardèche, liceele din Valence ( menționate mai sus), librari din Drôme, Departamentul Francofonie din cadrul Ministerului Afacerilor Externe.

9. Bilanț

Sinteză de documente scrise și vizuale:

  • Revista concursului, ediția 2012 conținând toate creațiile participante (fragment Marta Hura X F- Colegiul Național Ioan Slavici - Adolescență (In)utilă)
  • Jurnalul de călătorie cuprinzând impresiile elevilor beneficiari ai șederii în Franța (fragment Trif Mihaela XII E- Colegiul Național Ioan Slavici)
  • Pressbook-ul conținând articolele apărute în presa franceză și română
  • Albume de fotografii realizate în cadrul întâlnirilor

Anexă

Eseul Adolescență (In)utilă
(în original Marta Hura X F - Colegiul Național „Ioan Slavici”)

L’adolescence (f)utile

 

Bon, on est déjà grand !

On ne joue plus avec des poupées, des petites voitures...on va à la discothèque. On n’aide pas sa mère à faire la vaisselle...on se prépare pour sortir. On n’écoute personne...on écoute toutes sortes de musique. On n’a besoin de rien, mais on a besoin de tout. On est déjà trop sage.

On se sent tout seul, mais on a 500 amis sur Facebook. On exige le vrai amour, mais on s’embrasse juste   for fun. On a honte de lire, mais on lit les derniers conseils en matière de style. On se trouve mochard, tartignole et répugnant, mais de la même manière on sait qu’on est bien le plus beau, le plus extra, splendide et (bien sûr) le plus séduisant.

Tu ris ? Moi, guère .

La vérité est que l’adolescence est sans mentir la plus agréable période de la vie d’un homme. (Et le temps des changements-mais ça sent trop la biologie.) Les adolescents sont effectivement très capables, doués et brillants. Alors pourquoi ils compatissent à leurs malheurs ? Quels sont les motifs ?

Pratiquement, il n’y en a aucun.

Voilà : si tu as de la nourriture dans le frigo & un logement, tu es plus riche que 75% de la planète . Si tu as un compte bancaire ou une carte, tu fais partie de 8% de la population globale. Si tu vas te réveiller demain matin en bonne santé, tu es plus chanceux qu’un million de gens qui ne vont plus résister jusqu’à la semaine prochaine.

Donc sois reconnaissant et fais quelque chose d’utile !

Voici ce que tu pourrais faire : c’est le moment dont on peut construire un avenir. On peut se préparer pour danser le mieux, pour être le meilleur neurochirurgien, pour inventer une nouvelle sorte de moyen de transport... On peut devenir ce qu’on veut le plus ! On peut réussir.

Regarde-toi dans le miroir ; Tu vois...qui ? Un futur maire, un businessman, un génie en devenir, un vendeur, un époux ennuyant,...personne ? Tu t’es posé cette question : Moi, c’est qui ?

Vise le soleil et même si tu ne le touches pas, tu vas arriver beaucoup plus loin que si tu avais visé les cibles autour de toi. Etudie, exerce, apprends ! Est-ce que tu veux être médiocre ?

Les Latins ont dit : Ipsa scientia potestas est. C’est-à-dire, la connaissance-même est (le) Pouvoir. Oui, tu as toutes les ressources, alors pourquoi pas ? Si tu savais quels trésors tu as...

L’avenir t’attend. Ne le fais pas patienter (beaucoup) ! Tu es content avec ton adolescence futile ou tu désires une vraiment utile ? Le choix est le tien. Et la dernière chose : Aies du courage à penser ! (Horace)

Prof. Laura PEREȘ

Colegiul Național Ioan Slavici